Mitt livs första diet.

Men absolut inte den sista.
Den som följer mig på instagram http://instagram.com/ceciliato/ eller sett mitt bildflöde därifrån här på bloggen har fått se en hel del maträtter de sista veckorna som kanske inte är mina vanligaste paradrätter. Ni har också fått se en hel del ynkliga frukostar.

Den 12 januari var första dagen på ett 6-veckors program med kostrådgivare Ulrika Davidsson. En webkurs (via Facebook) med Ulrika som coach plus ett helt gäng andra deltagare som precis som Ulrika coachat, peppat, väglett. Det är ett s.k. Kickstartsprogram som innefattar många delar. Det primära är absolut viktminskning, men i sin helhet innehåller kursen så mycket mer – bl.a. en hel del matlagning med fräscha råvaror och mycket variation samt periodisk fasta i form av lågkaloridagar med ett 16:8 respektive 5:2- upplägg. Det är i princip inga kolhydrater dessa veckor, och självklart minimalt med socker. Fokus är på maten och inte på träningen, vilket var avgörande för mig i det här skedet.
Många som känner mig har undrat varför jag gör detta, jag ”som redan är så smal och äter så bra”. Och jag förstår att jag får frågan, för tjock är jag inte. Inte ens lite rund egentligen. Och jag äter typ bäst av nästan alla jag känner – hemlagat, vällagat, väldigt lite kolhydrater och mycket grönt. Egentligen lite för mycket kött och fisk (har en konstant längtan efter mer vegatariskt). Jag äter extremt sällan färdigrätter eller skräpmat. Dricker inte läsk mer än ett par gånger om året. Äter inte extremt mycket socker – bullar när jag bakat men inte så mycket fika i övrigt (okej då, är lite periodare på jobbet, ibland är vi sjukt duktiga på att fika och äta godis. Eller choklad). Kan inte låta bli att undra hur jag skulle se ut om jag åt halvfabrikat, snabbmat och alla kolhydrater som kommer i min väg…
Så varför anmälde jag mig då till det här?
För att jag inte var överens med min kropp om att de senaste årens extrakilon skulle få bosätta sig där för gott. Jag tyckte varken om siffrorna på vågen eller magen som började hänga ner över jeanskanten.
Och jag har dålig karaktär, så jag behövde hjälp.
Idag är det dag 3 på vecka 6, jag har 4 dagar kvar på programmet. Utan coachningen och grupptillhörigheten hade jag aldrig kommit så här långt. Jag hade antingen gett upp vecka 2, eller fuskat en massa och inte nått önskat resultat. Det här upplägget var precis rätt för mig. Jag hade satt ett mål på 4,6 kilos viktminskning och jag har nått 4. Den här veckan slutspurtar jag med ett upplägg som jag fått på test av Ulrika, det är vegetariskt och ingen komjölk, så mycket grönsaker och lite mer frukt än normalt.
Att nå viktmålet är verkligen inte slutet på den här resan, det är en nystart för min kost och träning framåt.
För även om jag på måndag kan välja att äta en stor carbonara eller hembakt surdegsbröd med salami så har jag lärt mig en himla massa, inte minst om mig själv. Största utmaningarna? Att inte äta NÅGOT mellan måltiderna. Inget. Inte en frukt på förmiddagen. Ingen yoghurt med nötter och bär till mellis, ingen finncrisp med ost. Och ingenting mellan (tidig) middag och frukost. Jag är en småätare sedan lång tid tillbaka, och det här har varit tufft. En otroligt viktig insikt för mig att förstå hur många små saker jag stoppar i mig under ett dygn. Plus några kaffe med mycket mjölk, de finns inte nu, bara kaffe med en matsked mjölk i undantagsfall, annars svart, svart, svart.
Vi lever i en tid då vi umgås kring mat. Utan mat vet vi inte hur man umgås. Det kan vara enkelt- ett glas vin på fredagen med lite ost hos grannarna. Ett fikabesök på söndagen. Shopping plus lunch på vift på lördagen. Bio med popcorn och kanske ett glas vin eller en kopp the efteråt. Och middagar med extra allt. Aldrig någonsin i mitt liv har jag haft sex så associala veckor. Avhållsamhet är knepet för mig. Enda sättet att hålla mig till reglerna. Har du något bättre tips på hur man får ihop sitt sociala liv utan mat eller dryck? Ja tack, det vill jag gärna ha. Så för mig som är en översocial person har dessa veckor gått långsamt. Det har absolut känts som en uppoffring, men så värd den! Jag har hållit mig till reglerna till 99%. Första veckan var vi borta på middag och jag åt en sked pressad potatis och dessert. I slutet av vecka 3 firade vi en kompis ute på stan och det blev ett glas bubbel mer än den tillåtna ransonen (2 glas). Sedan åt jag en hembakad semla i lördags. Plus att jag nog ätit två rawfoodbollar som inte stod på programmet och tagit till 6 mandlar vid ett par nödlägen. Jag har också tuggat mer än 2 tuggummin per dag vissa dagar. Men annars har jag varit grym. Och det ger resultat. Jag har varit svag men fixat att stå emot. Och jag hade aldrig klarat det här själv, så att vara en i en grupp där alla kämpar för samma sak och drar upp en när man tror man inte orkar har varit avgörande för min resa. Nu, efter snart 6 veckor, har jag fått grepp om hur man får balans i en matvecka. Alla måltider måste inte vara stora och mättande, utan man kan laga fräscha lätta måltider, matiga sallader eller goda soppor, att variera mer bastanta måltider med. Ha gärna ingredienser eller tillbehör som behöver tuggas, då tar det tid att äta och du hinner känna mättnad och äter inte för mycket. Använd bra råvaror, med mycket variation, mycket färska kryddor och presentera maten vackert när det går! Jag har verkligen ätit med ögonen de här veckorna, förutom att nästan alla rätter varit väldigt goda.

Nu är jag nästan i mål. Det har gått över förväntan men en del fastedagar har jag absolut varit på väg att ge upp. De dagarna är jag glad att jag kunnat ropa på hjälp i facebookgruppen och alltid fått det stöd jag behövt för att kämpa vidare en dag till. Och en dag till. Totalt 38 dagar utan godis, utan Fazer Blå, utan fänkålssalami, utan latte, utan finncrisp eller rågbröd. Utan chips. Jodå, ni som tror att jag bara äter bra, ni har fel. Jag äter som sagt också skräp ibland. Men nu kommer jag verkligen att välja mina tillfällen och när jag unnar mig ska jag bara unna mig exakt det jag vill ha, så att det är värt det. Det går liksom inte att ha fest varje dag.

Avrundar detta inlägg med lite inspirerande bilder på mat som jag lagat under mina 5 Kickstartsveckor.
Det är precis så gott som det ser ut.
Och skulle du ha någon fråga är du såklart välkommen med den.
Nu går jag och lägger mig (bästa knepet när man är lite sugen) så är det snart frukost. Och jag känner mig snyggare, smalare och lättare.

IMG_6914

IMG_6857

IMG_6607

IMG_6575

IMG_6468

IMG_6445

IMG_6372

IMG_6330

IMG_6203

IMG_6161

IMG_6148

IMG_5805

IMG_5747

IMG_5880

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Mitt livs första diet.

  1. Hillevi skriver:

    Vilken bra text, du är jag!! Kommer spara och läsa omigen – TACK och lycka till i fortsättningen 💏

  2. Anna skriver:

    Wow
    Stort grattis, mycket inspirerande att läsa. Vet du om man kan delta i programmet utan att ha fb?
    All lyck till framåt

    • Cecilia skriver:

      hej! Tackar! Har svårt att tänka mig det, coachningen är ju på gruppnivå och man har stort stöd av varandra. Kanske värt att gå med i FB, det är ju en sluten grupp.

  3. Johanna skriver:

    Får man fråga vad kursen kostade? 🙂

  4. New healthy man skriver:

    Just simply wished to say I’m just happy I stumbled in your web
    page! http://bit.ly/2f0xJ92

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s